Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(25)
Forma i typ
Książki
(20)
Publikacje naukowe
(4)
Muzyka
(3)
Nuty
(2)
Dostępność
dostępne
(25)
Placówka
Wypożyczalnia
(25)
Autor
Karwaszewska Monika
(6)
Kostka Violetta
(4)
Skupin Renata
(4)
Dziadek Magdalena (1961- )
(3)
Frołowicz Elżbieta
(3)
Kotłowska Beata
(3)
Fedyk-Klimaszewska Monika
(2)
Kozłowska-Lewna Alicja (1949-)
(2)
Miklaszewska Joanna
(2)
Nowak Anna
(2)
Sikorzak-Olek Anna (1956- )
(2)
Starek Elżbieta
(2)
Wiśniewska Milena
(2)
Łukaszewski Marcin Tadeusz (1972-)
(2)
Andrzejewski Mateusz
(1)
Angelis Franck (1962-). Boite a rythme
(1)
Asikainen Matti
(1)
Babnis Maciej
(1)
Babulewicz Katarzyna Lidia (1991- )
(1)
Bakłażec Wojciech
(1)
Bartczak-Konkol Gabriela
(1)
Bogusławski Edward (1940-2003). Continuo Nr 2
(1)
Bonna Beata
(1)
Bramorski Jacek (1965- )
(1)
Błaszkiewicz Teresa
(1)
Chęćka-Gotkowicz Anna
(1)
Cienciała Wiesław (1961-). Cadenza
(1)
Czarzasty Paweł (1977- )
(1)
Draus Grażyna
(1)
Dziadek Magdalena (1961-)
(1)
Długońska Barbara (1944- )
(1)
Gaik Aleksander
(1)
Gawiejnowicz Waldemar (1968- )
(1)
Goetel Elżbieta (1942- )
(1)
Granat-Janki Anna
(1)
Gugnowska Katarzyna
(1)
Gurbindo Fermín (1935-1985). Fantazje Akordeon
(1)
Harmoza Mikołaj
(1)
Hazuka Urszula
(1)
Jabłoński Szymon
(1)
Janiak-Kobylińska Sylwia (1988-)
(1)
Janicka-Słysz Małgorzata (1964- )
(1)
Joczyn Cezary
(1)
Juszyńska Krystyna
(1)
Kacprzak Maciej
(1)
Kacprzyk Jędrzej (1993- )
(1)
Kaczan Ludmiła
(1)
Karłowicz Mieczysław (1876-1909). Epizod na maskaradzie
(1)
Karłowicz Mieczysław (1876-1909). Powracające fale. Op. 9
(1)
Karłowicz Mieczysław (1876-1909). Stanisław i Anna Oświecimowie
(1)
Kienik Tomasz
(1)
Kierzkowska Katarzyna
(1)
Komorowski Piotr akordeonista
(1)
Konaszkiewicz Zofia
(1)
Kowalska-Pińczak Alina (1948- )
(1)
Kowalska-Pińczak Alina (1948-)
(1)
Kozłowska-Lewna Alicja
(1)
Kozłowska-Lewna Alicja (1949- )
(1)
Kołaczkowski Bartosz (reżyser)
(1)
Krajewski Marcin
(1)
Krassowski Janusz (1929-1969)
(1)
Krassowski Janusz (1932-2009)
(1)
Krzanowski Andrzej (1951-1990). Katedra
(1)
Kucharski Lech (1947- )
(1)
Kukla Jerzy
(1)
Kusiewicz Piotr
(1)
Kusiewicz Piotr (1953- )
(1)
Kułakowski Leszek (1955- )
(1)
Kłysz-Sokalska Natalia
(1)
Lutosławski Witold (1913-1994). Chantefleurs et Chantefables
(1)
Lutosławski Witold (1913-1994). III Symfonia
(1)
Lutosławski Witold (1913-1994). Koncerty. Orkiestra
(1)
Maciejewski Roman (1910-1998). Allegro Concertante
(1)
Makkonen Petri (1967-). Flight beyond time
(1)
Maliszewski Witold (1873-1939). Fantazja kujawska
(1)
Maliszewski Witold (1873-1939). II Symfonia
(1)
Meisner Jarosław
(1)
Michalak Marcin
(1)
Michalak Martyna (tancerka)
(1)
Michalski Maciej
(1)
Mika Bogumiła
(1)
Moniuszko Stanisław (1819-1872)
(1)
Moniuszko Stanisław (1819-1872). Halka
(1)
Moniuszko Stanisław (1819-1872). Hrabina
(1)
Moniuszko Stanisław (1819-1872). Polonez koncertowy
(1)
Moniuszko Stanisław (1819-1872). Sonety krymskie
(1)
Moniuszko Stanisław (1819-1872). Straszny dwór
(1)
Moss Piotr (1949- ). Bromba i muzyka
(1)
Moss Piotr (1949- ). Sombres Lumières
(1)
Moss Piotr (1949- ). V Symfonia "La Bizarre"
(1)
Moss Piotr (1949- ). Według Memlinga
(1)
Muras Wioleta
(1)
Mycielski Zygmunt (1907-1987). II Symfonia
(1)
Mykietyn Paweł (1971- ). Koncert podwójny
(1)
Nawrocka-Wysocka Arleta
(1)
Nordheim Arne (1931-2010). Flashing
(1)
Noskowski Zygmunt (1846-1909). III Symfonia F-dur "Od wiosny do wiosny" (1903)
(1)
Noskowski Zygmunt (1846-1909). Step, poemat symfoniczny
(1)
Noskowski Zygmunt (1846-1909). Z życia narodu. Obrazy fantazyjne na wielką orkiestrę (1901)
(1)
Nowicki Paweł (1975- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(13)
2010 - 2019
(9)
2000 - 2009
(1)
1990 - 1999
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(11)
1801-1900
(1)
1901-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(25)
Język
polski
(23)
brak kontekstu językowego (dokument nietekstowy)
(2)
Odbiorca
Poziom nauczania Szkoły podstawowe
(1)
Przynależność kulturowa
Muzyka polska
(3)
Film polski
(1)
Temat
Śpiew
(3)
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki (Gdańsk)
(2)
Akademie muzyczne
(2)
Aranżerzy
(2)
Doktor honoris causa
(2)
Emisja głosu
(2)
Głos
(2)
Jazz
(2)
Kompozytorzy polscy
(2)
Muzyka polska
(2)
Muzykologia
(2)
Saksofoniści polscy
(2)
Teoria muzyki
(2)
Architektura francuska
(1)
Aria
(1)
Barok
(1)
Dyrygenci polscy
(1)
Dziennikarze muzyczni
(1)
Edukacja muzyczna
(1)
Fleciści polscy
(1)
Grafika francuska
(1)
Improwizacja muzyczna
(1)
Język polski
(1)
Klarneciści polscy
(1)
Muzyka (przedmiot szkolny)
(1)
Muzyka angielska
(1)
Muzyka europejska
(1)
Muzyka filmowa
(1)
Muzyka francuska
(1)
Muzyka ludowa polska
(1)
Muzyka na fortepian (2)
(1)
Muzyka na instrumenty klawiszowe
(1)
Muzyka na organy
(1)
Muzyka rozrywkowa
(1)
Muzyka sceniczna
(1)
Muzyka wokalna
(1)
Nahorny, Włodzimierz (1941- )
(1)
Nauczanie początkowe
(1)
Opera (utwór muzyczny)
(1)
Parki i ogrody
(1)
Pianiści polscy
(1)
Pieśń i piosenka
(1)
Słuch
(1)
Wróblewski, Jan Ptaszyn (1936- )
(1)
Wychowanie przedszkolne
(1)
Wykonanie i interpretacja (muzyka)
(1)
Zamki i pałace
(1)
Temat: dzieło
Muzyka fortepianowa
(1)
Temat: czas
1901-2000
(5)
2001-
(5)
1701-1800
(2)
1801-1900
(2)
1945-1989
(2)
1989-2000
(2)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Gdańsk (woj. pomorskie)
(2)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Francja
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(6)
Muzyka instrumentalna
(3)
Broszura
(2)
Muzyka na harfę
(2)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Publikacja okolicznościowa
(2)
Film edukacyjny
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Monografia
(1)
Muzyka na akordeon i instrumenty perkusyjne
(1)
Muzyka na fortepian
(1)
Muzyka na głos średni i orkiestrę
(1)
Muzyka na organy
(1)
Muzyka na zespół instrumentalny
(1)
Muzyka poważna
(1)
Muzyka rozrywkowa
(1)
Nagranie studyjne
(1)
Performance
(1)
Swing
(1)
Taniec
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(8)
Historia
(2)
Nauka i badania
(2)
Architektura i budownictwo
(1)
Edukacja i pedagogika
(1)
25 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 551 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 552 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
[…] Teksty obejmują szerokie spektrum zagadnień zogniskowanych wokół wczesnej edukacji muzycznej, od bardziej ogólnych, przekrojowych ujęć teoretycznych do relacji z badań własnych (muzyczno-pedagogicznych i historycznych). Publikację otwiera tekst autorstwa prof. dr hab. Zofii Konaszkiewicz (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie), zarysowujący szeroką panoramę zagadnień związanych z potrzebą kształcenia i kształtowania emocji w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym w szkolnictwie muzycznym. Autorka przywołuje pojęcie kreatywności emocjonalnej, przeciwstawiając je inteligencji emocjonalnej – nastawionej głównie na kształcenie umiejętności, rozwój intelektualny i potrzebę osiągania sukcesów życiowych. Wskazuje na znaczącą rolę muzyki w procesie kształtowania uczuć wyższych, zwraca uwagę na potrzebę samokontroli emocji u dzieci, umiejętność przeżywania porażki, dostosowania emocji do sytuacji, walkę z niską samooceną uczniów oraz akcentuje doniosłą rolę radości towarzyszącej zajęciom muzycznym. Prof. dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku), przedstawia, w oparciu o światowe i krajowe rezultaty badań, znaczenie wczesnych kontaktów dziecka z muzyką dla jego rozwoju. Autorka omawia neurobiologiczne podstawy interwencji muzycznych, biochemiczne i biodynamiczne podstawy reakcji muzycznych oraz efekty anatomiczno-neuronalne edukacji muzycznej, zależność między praktyczną nauką muzyki a rozwojem sieci synaptycznych u dzieci. Szeroko relacjonuje rezultaty badań wskazujących na korzyści płynące z praktycznych działań muzycznych, ich wpływ na rozwój zdolności językowych, lingwistycznych i matematycznych. Uwypukla związek edukacji muzycznej ze zdolnościami poznawczymi (inteligencją, pamięcią i uwagą) oraz charakteryzuje wpływ działań muzycznych na sferę emocjonalną i społeczną. Przedmiotem jej zainteresowania stają się także możliwości terapeutyczne działań muzycznych. W konkluzji podkreśla związek słuchu muzycznego z wyższymi procesami myślowymi, w tym głównie z pamięcią, obserwowany w badaniach empirycznych wpływ praktycznej nauki gry na instrumencie na wyższe procesy myślowe, ukrytą funkcję terapeutyczną, emocjonalną i społeczną działań muzycznych. Dorobek naukowy gdańskiego środowiska akademickiego w zakresie wczesnej edukacji muzycznej w okresie ostatnich pięćdziesięciu lat prezentuje tekst prof. dr hab. Elżbiety Frołowicz (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku). Autorka, wychodząc od prac powstałych w latach 70. ubiegłego wieku, kreśli szeroką panoramę osiągnięć badaczy, którzy wywodzą się z gdańskiej społeczności naukowej (głównie Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki i Uniwersytetu Gdańskiego). Przypomina dorobek Elżbiety Kilińskiej, Kingi Lewandowskiej, Alicji Kozłowskiej-Lewny, Michała Kierzkowskiego, Aliny Kowalskiej-Pińczak, Katarzyny Kierzkowskiej, Rafała Lawendowskiego, Ilony Poćwierz-Marciniak, Ewy Szatan i własny oraz cykle organizowanych przez to środowisko konferencji („Pedagogika muzyki: cechy, aksjologia, systematyka”, „Z zagadnień wczesnej edukacji muzycznej”). Do najnowszych doświadczeń, związanych z pandemią wywołaną koronawirusem SARS-CoV-2, nawiązuje w swoim artykule dr Natalia Kłysz-Sokalska (Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu) – Narzędzia zdalnej edukacji muzycznej. Prezentuje ona wiele aplikacji, programów i stron internetowych poświęconych edukacji muzycznej (Chrome Music Lab, Blob Opera, Google Doodle, Easy Virtual Choir, Shared Piano), powstałych przed pandemią i w jej trakcie, które mogą być z powodzeniem wykorzystywane nie tylko w formie online, ale również podczas pracy stacjonarnej, stając się ciekawym i przydatnym urozmaiceniem zajęć muzycznych. Kolejny tekst autorstwa dr hab. prof. UMCS Mirosława Grusiewicza (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), Edukacja muzyczna we wspomnieniach i ocenach studentów kierunków pedagogicznych, zarysowuje obraz powszechnej edukacji muzycznej w przedszkolach i w szkołach podstawowych po roku 2000, na podstawie pisemnych wypowiedzi 36 studentów kierunku animacja kultury. W niektórych przypadkach ocena tych zajęć dokonywana przez byłych uczniów jest zaskakująca i prowokująca do myślenia. Ich obraz edukacji wczesnoszkolnej nieco różni się nie tylko od programów i założeń, ale także od naszych wyobrażeń, przypuszczeń i stereotypów, mimo że główne refleksje korespondują z wynikami wcześniejszych badań. Nowe trendy w edukacji muzycznej w Niemczech prezentuje artykuł dra Jarosława Chacińskiego (Akademia Pomorska w Słupsku) – Wybrane niemieckie koncepcje edukacji muzycznej w kontekście przemian społecznych, pedagogicznych i kulturowych. W centrum uwagi autora znalazły się dwa dominujące w pedagogice niemieckiej nurty: patetyczny, nawiązujący do trwałych wartości, wywodzący się z filozofii platońskiej, akcentujący moralno-estetyczne aspekty muzyki i wychowania, oraz drugi nurt, pozostający w kręgu „Nowego Wychowania” – bazujący na spontanicznej zabawie, sprzyjający kreatywności i twórczości. We współczesnej wczesnoszkolnej edukacji muzycznej w Niemczech, pozostającej pod silnym wpływem mediów i przeobrażeń kulturowych, obserwuje się syntezę obu tych tendencji. Dr Katarzyna Forecka-Waśko (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), w tekście Rytmika z głośnika i teatr wyobraźni. Rola Marii Wieman w popularyzacji metody Emila Jaques-Dalcroze’a, ukazuje działalność Marii Wieman w Polskim Radiu po II wojnie światowej, kiedy to powstały pierwsze audycje umuzykalniające dla przedszkoli. W artykule omówiono proces tworzenia audycji oraz powstałą do nich literaturę muzyczną i metodyczną. Szczególną uwagę autorka kieruje na zastosowaną w audycjach metodę rytmiki Emila Jaques-Dalcroze’a, która wykorzystana została w Polsce w radiowej edukacji zdalnej. Studentka studiów magisterskich Dominika Barzowska (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku) w swoim artykule Flora Szczepanowska i jej koncepcja kształcenia słuchu muzycznego u dzieci przypomina sylwetkę znakomitego pedagoga z okresu dwudziestolecia międzywojennego – Flory Szczepanowskiej (1884-1929). Autorka, na podstawie odnalezionych przez nią archiwalnych wycinków ówczesnej prasy, prezentuje nowatorskie podejście bohaterki tekstu do nauczania przedmiotu kształcenie słuchu oraz omawia propagowany przez nią model Organizacji szkoły muzycznej niższej, przygotowany na zlecenie Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego w 1929 r. W świetle najnowszych doniesień nauki dorobek tej przedwcześnie zmarłej solfeżystki okazuje się zadziwiająco trafny i niewątpliwie zasługuje na większą uwagę. Publikację zamyka tekst autorstwa mgr Ewy Kuszewskiej (Katolicki Uniwersytet Lu- belski) Rola aktywności muzycznej w kształtowaniu funkcji pozamuzycznych małego dziecka, w którym autorka zwraca uwagę na związek muzycznych aktywności małego dziecka w terapii i stymulacji mowy. Nawiązuje do powstałej w ośrodku gdańskim w latach 70. logorytmiki i podkreśla doniosłą rolę środowiska domowego, które obfituje w tradycyjne i instynktowne zachowania muzyczne. Wczesne zabawy wokalno-ruchowe w rodzi- nie pełnią nie tylko istotną rolę w podtrzymaniu wrodzonych zdolności muzycznych, ale także, jak pokazują prowadzone przez nią badania, leżą u podstaw rozwoju komunikacji werbalnej dziecka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Edukacja muzyczna 271 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Wró.3 (r.) [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Musica Sacra ; 18)
Teologiczno-muzyczny „bezmiar” możliwości „króla instrumentów” odsłania się w sztuce improwizacji organowej. Temu zagadnieniu poświęcona jest osiemnasta monografia naukowa z cyklu „Musica sacra”, zatytułowana: „Oblicza improwizacji organowej”, wydana staraniem Katedry Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Pierwsza część niniejszego tomu dedykowana jest analizom teologicznych, liturgicznych i wykonawczych kryteriów improwizacji w muzyce kościelnej. Wprowadzeniem do tej problematyki jest opracowanie autorstwa ks. Jacka Bramorskiego, teologa muzyki i kierownika Katedry Muzyki Kościelnej w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, który podejmuje analizę pneumatologicznych podstaw sztuki improwizacji w muzyce kościelnej. Refleksjami o charakterze muzyczno-liturgicznym dzieli się w swym artykule Michał Dąbrowski, organista kościoła Świętego Krzyża w Warszawie i pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, analizując elementy improwizacji w praktyce akompaniamentu liturgicznego. Zagadnieniem roli akompaniamentu liturgicznego w polskim Kościele katolickim zajmuje się również Damian Skowroński, organista Parafii Ewangelicko-Augsburskiej św. Trójcy w Warszawie i wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Druga część monografii ukazuje improwizację organową jako fenomen wieloaspektowy. Michał Szostak, organista i profesor Społecznej Akademii Nauk oraz Collegium Civitas w Warszawie, sięga w swych analizach do interdyscyplinarnej perspektywy, rozpatrując zarządzanie sytuacją estetyczną w aspekcie wirtuozerii, artyzmu i kreatywności obecnych w sztuce artystycznej improwizacji organowej. Zagadnieniem metody tworzenia skal muzycznych w improwizacji na podstawie skali durowej i molowej zajmuje się w swej refleksji badawczej Tomasz Soczek, organista karmelitańskiego sanktuarium św. Józefa w Krakowie i pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Tomasz Orlow, organista i profesor Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz Instytutu Muzyki w Cieszynie (Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach), ukazuje scherzo jako organową formę improwizowaną, dokonując skrótowej analizy wybranych autorskich przykładów muzycznych w kontekście wykonawczym. Problematyce dzieła zapisanego a dzieła zaimprowizowanego w aspekcie różnic ekspresyjnych i stylistycznych na przykładzie twórczości Charlesa Tournemire’a poświęcony jest artykuł autorstwa Macieja Zakrzewskiego z Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Andrzej Szadejko, organista i profesor Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, przybliża w swym opracowaniu realizację koncepcji budowy organów we franciszkańskim kościele pw. NMP na Piaskach w Wilnie. Podsumowując zawarte w niniejszym tomie analizy, warto zauważyć, że wspomniane przez Benedykta XVI „niezliczone możliwości organów” można rozumieć nie tylko w sensie brzmieniowym czy wykonawczym, ale także jako zaproszenie do wieloaspektowej refleksji naukowej nad fenomenem tego instrumentu. Ufam, że obecna monografia z cyklu „Musica sacra” poświęcona sztuce improwizacji organowej stanie się inspiracją do dalszych poszukiwań naukowo-artystycznych w tym zakresie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 596 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Przedstawiona w tomie zatytułowanym Sztuka europejskiego baroku Anglia|Francja problematyka dotyczy krytyki stylistycznej, wykonawczej i estetycznej sztuki (w tym muzycznej) owych dwóch ośrodków, w których krystalizował się barok. Ponieważ termin barok został zapożyczony do muzyki z historii sztuki, a jak wiadomo główne nurty w muzyce odpowiadają nurtom w malarstwie czy w literaturze, tom wzbogacono o wywody dotyczące sztuki w ogóle – w zakresie barokowej architektury krajobrazu, grafiki francuskiej oraz założenia pałacowo-ogrodowego entre cour et jardin. Zamieszczone w niniejszej publikacji teksty poruszają owe fundamentalne dla tych ośrodków idee i kwestie. Tom otwierają rozdziały z zakresu sztuk pięknych autorstwa Zofii Krasnopolskiej-Wesner, w których autorka wprowadza czytelnika w barokową sztukę francuską dotyczącą ogrodów André Le Nôtre’a, popularnego w okresie baroku francuskiego typu założenia pomiędzy dziedzińcem a ogrodem znajdującego się w Wersalu i założenia parkowego w Vaux le Vicomte oraz francuskiej grafiki Jacques’a Callota. Rozdział Macieja Zakrzewskiego otwiera część publikacji poświęconą zagadnieniom stricte muzycznym. Autor dokonał analizy muzyki organowej i organowej kultury francuskiej, które kształtowały się po rewolucji. Łukasz Kołakowski w swym tekście dotyka szkoły l’école classique we francuskiej muzyce organowej wraz z ukazaniem szerokiego kontekstu jej powstawania oraz działalności. Filip Presseisen w rozdziale przedstawił idiom francuski w wybranych kompozycjach organowych J.S. Bacha, uwzględniając omówienie tzw. ravalement w organach. W rozdziale Aleksandry Rupocińskiej omówiona została księga VI Jeana Baptiste’a Barrière’a Sonates et pièces pour le clavecin zawierająca zbiór francuskich utworów klawesynowych. W rozdziale Justyny Wróblewskiej można odnaleźć rozważania na temat twórczości ostatniej generacji klawesynistów francuskich. Z kolei Urszula Jasiecka-Bury podjęła się analizy i interpretacji organowych Voluntaries Johna Stanleya – organowych dzieł improwizowanych reprezentatywnych dla angielskiego baroku. Monografię tematyczną zamyka rozdział Michała Wojnarowskiego, w którym Autor przed-stawił historię powstania kompozycji musicalowej The Beggar’s Opera Johna Gaya oraz dokonał próby wyjaśnienia roli, jaką odegrało dzieło w kształtowaniu popularnego teatru muzycznego w anglosaskim kręgu kulturowym. Podjęte w niniejszej monografii wieloaspektowe dyskursy naukowe potwierdzają szerokie zainteresowanie wyrafinowaną sztuką złotego wieku, która jest wyrazem ciągle ponadczasowego piękna.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 601 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Nah.1 (r.) [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
W monografii Muzyka fortepianowa XVI – studia i szkice (red. Alicja Kozłowska-Lewna i Renata Skupin) poszczególne artykuły podejmują problematykę szeregu zjawisk wiążących się z muzyką fortepianową – historią i właściwościami samego instrumentu, twórczością, dziejami i współczesnością pianistycznego wykonawstwa, a także historią i zagadnieniami nauczania gry na fortepianie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 550 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Muzyka
DVD
W koszyku
W jaki sposób pogłębiać zainteresowanie młodych osób muzyką artystyczną? Które działania mogą wspomóc świadomą percepcję muzyki u słuchaczy? Jak zachęcić uczniów do poznania utworów Nowej Muzyki? Czy emocje mają wpływ na percepcję muzyki? Te i podobne pytania nurtowały mnie od wielu lat w mojej pracy zawodowej, a znalezienie na nie odpowiedzi kierowało moimi działaniami w obszarze edukacji muzycznej dzieci i młodzieży. Niniejsza płyta DVD (w języku polskim i angielskim) przedstawia nagranie koncertu, który zrealizowano w ramach autorskiego projektu edukacyjno-artystycznego „Świat Nowej Muzyki – twórcy znani i nieznani”. Jego celem było zapoznanie uczniów z wybranymi utworami polskich kompozytorów XX i XXI wieku, zachęcenie do ponownego wysłuchania tych kompozycji, a także do odkrycia innych utworów, które powstały w obecnych czasach, a określa się je mianem Nowej Muzyki. Pomysł koncertu, jego scenariusz, dobór i układ repertuaru, włączenie treści muzycznych i pozamuzycznych, przygotowanie i prowadzenie wydarzenia stanowiły koncepcję autorską. Program koncertu obejmuje pięć utworów Nowej Muzyki: – Kazimierz Serocki – Swinging Music na klarnet, puzon, wiolonczelę (kontrabas) i fortepian (1970) – Witold Szalonek – I Szkic z cyklu Trzy szkice na harfę (1972) – Witold Szalonek – II Szkic z cyklu Trzy szkice na harfę (1972) – Zbigniew Bargielski – Ptak ze snu na akordeon i perkusję (1980) – Maksym Kalinowski – Interactions for musicians and children (2020) Przedstawione w autorskiej koncepcji działania mają na celu przygotowanie uczniów do recepcji muzyki artystycznej, a w szczególności utworów polskich kompozytorów XX i XXI wieku. Mam nadzieję, że w tej autorskiej propozycji znajdą Państwo wskazówki do możliwych odpowiedzi na pytania postawione przeze mnie we wstępie [Gabriela Karin Konkol].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. DVD 231 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Muzyka
CD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. CD 448 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 543 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Przedstawiamy siódmy numer rocznika naukowego „Aspekty Muzyki” kontynuującego tradycje Zeszytów Naukowych i Prac Specjalnych gdańskiej Akademii Muzycznej. Podobnie jak tomy poprzednie numer bieżący zawiera artykuły będące rezultatem badań naukowych oraz refleksji autorów z różnych dziedzin sztuk muzycznych, przede wszystkim jednak z szeroko pojętej teorii muzyki, muzykologii, estetyki muzyki i pedagogiki muzycznej. Spis treści i streszczenia artykułów (w wersji językowej polskiej i angielskiej), a także lista recenzentów siódmego tomu „Aspektów Muzyki” dostępne są na stronie internetowej czasopisma: http://aspektymuzyki.amuz.gda.pl/tomy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 557 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Piąty tom rocznika naukowego „Aspekty Muzyki” kontynuującego tradycje Zeszytów Naukowych i Prac Specjalnych gdańskiej Akademii Muzycznej zawiera, podobnie jak tomy poprzednie, artykuły będące rezultatem badań naukowych oraz refleksji autorów z różnych dziedzin sztuk muzycznych, przede wszystkim jednak z szeroko pojętej teorii muzyki, muzykologii, estetyki muzyki i pedagogiki muzycznej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 555 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ósmy tom rocznika naukowego ASPEKTY MUZYKI zawiera artykuły poświęcone zagadnieniom wczesnej edukacji muzycznej (część I) oraz muzyki fortepianowej (część II). Streszczenia artykułów (w wersji językowej polskiej i angielskiej), a także lista recenzentów dostępne są na stronie internetowej czasopisma: http://aspektymuzyki.amuz.gda.pl/tomy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 558 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dziewiąty tom czasopisma naukowego ASPEKTY MUZYKI, pod redakcją Renaty Skupin, zawiera artykuły poświęcone metodom analizy muzyki XX i XXI wieku oraz varia. Streszczenia artykułów (w wersji językowej polskiej i angielskiej), a także lista recenzentów dostępne są na stronie internetowej czasopisma: http://aspektymuzyki.amuz.gda.pl/tomy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 559 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Głos jest instrumentem wyjątkowym, doskonałym. Poprzez zespolenie z ludzkim organizmem, staje się nośnikiem uczuć i ekspresji, które kryje dusza człowieka. Głos ludzki jest też instrumentem bardzo subtelnym i delikatnym, stąd wymaga szczególnej dbałości i troski ze strony jego posiadacza. Ten skarb dany jest nam przez naturę raz na całe życie. Aby jednak mógł zaistnieć w najdoskonalszej z możliwych formie i postaci, musi być oparty o prawidłową emisję i impostację. Śpiew z istoty swojej wydaje się czynnością prostą i nieskomplikowaną, jakby naturalną. Jednak na ostateczny efekt pięknego śpiewu artystycznego składa się wiele elementów, które ze sobą ściśle współdziałają. Jest to złożony proces na płaszczyźnie Mistrz – uczeń, który wymaga czasu, cierpliwości, zaufania i poświęcenia. Z ogromną radością oddaję w Państwa ręce niniejszą publikację, która stanowi zbiór artykułów wybitnych polskich pedagogów śpiewu, emisji głosu, również dyrygentów chóralnych, na temat metody i kształcenia głosu, techniki wokalnej, higieny głosu, anatomii aparatu głosowego, dykcji, artykulacji, zespołowości w śpiewie i specyfiki wykonawstwa artystycznego w różnych rodzajach muzyki, zatytułowaną Wokół emisji głosu: technika | metodyka | praktyka. Publikację inicjuje wypowiedź Roberta Nakonecznego „Podstawowe elementy techniki wokalnej i ich zastosowanie w praktyce”, która poświęcona jest fundamentalnym zagadnieniom kształcenia głosu, jak m.in.: oddech, rezonatory, rejestry głosowe, samogłoski, spółgłoski. Artykuł „Techniki wokalne w różnych gatunkach muzycznych” prof. dr hab. Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej, jest kompilacją wiedzy na temat belcanta i wykonawstwa artystycznego oraz specyfiki prowadzenia głosu na wielu płaszczyznach: opera, operetka, wodewil, musical, pieśń artystyczna, piosenka aktorska, jazz. Wybitny polski chórmistrz i wykształcona śpiewaczka, prof. dr hab. Agnieszka Franków-Żelazny, w swoich rozważaniach pt. „Technika wokalna z punktu widzenia dyrygentki chóralnej i śpiewaczki”, opisuje dwa światy: solową muzykę wokalną i chóralistykę, przedstawia metody pracy zespołowej i indywidualnej z chórzystami, w celu uzyskania jak najdoskonalszych efektów brzmieniowych. W artykule prof. dr. hab. Piotra Kusiewicza „Słuch absolutny a sprawność wokalna”, znajdziemy odpowiedź na pytanie, na ile ów fenomen pomaga, a na ile przeszkadza w karierze artystycznej, poznamy sposoby prowadzenia głosu w muzyce współczesnej. Dr hab. Hanna Zajączkiewicz, prof. UWM, w swoich naukowych rozważaniach „Technika wokalna z w kontekście zaburzeń czynnościowych głosu z perspektywy śpiewaczki i otolaryngologa”, przybliża zagadnienia dysfunkcji głosu, kondycji wokalnej w okresie pandemii, a także problemów pocovidowych z techniką wokalną, daje też odpowiedź na to, jak radzić sobie z głosem przy różnych schorzeniach organizmu, jak dbać o swój głos i jego formę na co dzień. Artykuł prof. dr. hab. Zdzisława Madeja „Anatomia i podstawowe struktury anatomiczne jako punkt wyjścia i kryterium w optymalnej technice wokalnej głosu solowego”, zawiera fascynującą wiedzę anatomiczną, jako podstawę do pracy nad głosem i postuluje potrzebę redefinicji pojęć naukowych związanych z procesem kształcenia wokalnego. Prof. dr hab. Cezary Szyfman w swoich rozważaniach naukowych „Wspólnota indywidualności dla ideału współbrzmienia”, analizuje problematykę śpiewu zespołowego i próbę uzyskania idealnej harmonii. W artykule dr. hab. Macieja Gallasa „Od ogółu do szczegółu – zagadnienie indywidualnego kształcenia wokalnego śpiewaka-chórzysty”, odnajdziemy problematykę kształcenia wokalnego na poziomie średniej szkoły muzycznej, gdzie uczeń obok lekcji śpiewu obarczony jest wieloma zadaniami wokalnymi, z którymi nie zawsze sobie radzi. Ostatnie dwa artykuły, „Problematyka dykcji i artykulacji w wykonawstwie polskiej i obcej literatury wokalnej” oraz „Podobieństwa i różnice w śpiewie solowym i chóralnym”, są mojego autorstwa i postulują potrzebę wyrazistości dykcyjnej w śpiewie, przybliżają najważniejsze błędy wymowy polskiej, także specyfikę wymowy w prezentacji wokalnej w języku włoskim, angielskim i niemieckim, są odpowiedzią na pytanie, czy rzeczywiście w obecnej dobie, solowe kształcenie wokalne i śpiew chóralny to dwa odległe światy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Edukacja muzyczna 277 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Publikację inicjuje artykuł prof. dr hab. Katarzyny Dondalskiej pt. „Sopran koloraturowy i jego miejsce w światowej wokalistyce XXI wieku”, który charakteryzuje ten rzadki rodzaj głosu i szereg aspektów śpiewu koloraturowego, zawiera cenną wiedzę i doświadczenia sceniczne autorki, a także historię znanych śpiewaczek koloraturowych, również polskich, oraz ich niezwykłe kariery. Kolejne trzy artykuły prof. dr hab. Moniki Fedyk-Klimaszewskiej dotyczą zarówno partii operowych, jak i pieśni. Artykuł „Technika wokalna i sztuka aktorska w partii Amneris w operze Aida Giuseppe Verdiego” stanowi wielopłaszczyznową, dogłębną analizę muzyczną, wokalną i aktorską partii Amneris na podstawie doświadczeń scenicznych i przemyśleń autorki. „Liryka wokalna Benjamina Brittena” to charakterystyka ambitnej spuścizny wokalnej wybitnego twórcy brytyjskiego, który traktował głos jak instrument i w sposób mistrzowski zestawiał go z oryginalną poezją. „Specyfika prowadzenia głosu w pieśniach kabaretowych Arnolda Schönberga (Brettl–Lieder) i Benjamina Brittena (Cabaret Songs)” to próba analizy oryginalnej literatury wokalnej pod kątem jej wykonawstwa i sposobów prowadzenia głosu. Odnajdziemy tu reminiscencje fascynującego świata kabaretu literackiego oraz wskazówki interpretacyjne. Rozważania prof. dr. hab. Jerzego Knetiga, zatytułowane „Pedagog jako osoba znacząca w nauce i karierze zawodowej śpiewaka”, zawierają problematykę kształcenia wokalnego na poziomie średniej i wyższej szkoły muzycznej oraz przybliżają cele i zadania pedagoga w ukształtowaniu przyszłego artysty śpiewaka. Autor dzieli się swoimi wieloletnimi doświadczeniami i refleksjami, pochylając się nad powinnościami pedagoga względem swojego wychowanka na płaszczyźnie wokalnej, muzycznej i wyrazowej. Znany polski chórmistrz, prof. dr hab. Krzysztof Szydzisz, w swoim artykule „Brzmienie chóralne – przypadek czy świadome działanie?”, prowadzi rozważania naukowe na temat brzmienia polskich chórów, które stają się częścią szerszej, światowej perspektywy, naśladując uniwersalny tembr znakomitych chórów profesjonalnych. Prace badawcze mają na celu wypracowanie skutecznych narzędzi w zakresie warsztatu chórmistrza i profesjonalizacji działań w zakresie pracy nad współczesnymi kompozycjami chóralnymi. W artykule dr hab. Bernadetty Grabias, zatytułowanym „Charakterystyka XIX–wiecznego belcanta w operach Gaetana Donizettiego, ujęta przez pryzmat przygotowania do realizacji ról Elżbiety Tudor z opery Maria Stuarda i Giovanny Seymour z opery Anna Bolena”, znajdziemy cenne przemyślenia polskiej mezzosopranistki i pedagoga śpiewu na temat techniki belcantowej na bazie jej własnych doświadczeń i pomysłów interpretacyjnych. Ta sama autorka w kolejnym artykule pt. „Różnorodność kreacji aktorskich w pracy śpiewaka operowego na przykładzie ról Brangeny, Suzuki, Brygitty oraz Landlady w inscenizacjach Mariusza Trelińskiego”, dzieli się doświadczeniami na temat pracy aktorskiej śpiewaka, kreowania wiarygodnych, czasem skrajnie różnych postaci scenicznych. Dr hab. Agnieszka Zwierko-Wiercioch w swoim artykule „Śpiewak jako artysta wielofunkcyjny. Krótka opowieść o drodze z lekcji śpiewu na scenę”, w felietonowej niemal formie przedstawia historię edukacji i dojścia adepta sztuki wokalnej na scenę, wielosektorowość pracy scenicznej śpiewaka, potrzebę jego uniwersalnych kompetencji, a także ogrom niezbędnych umiejętności w pracy z reżyserami i dyrygentami. W artykule dr hab. Patrycji Krzeszowskiej-Kubit zatytułowanym „Poezja jako inspiracja kompozytora w liryce wokalnej Karola Mroszczyka”, odnajdujemy rozważania naukowe na temat związków muzyki i poezji w pieśniach wieloletniego pedagoga Akademii Muzycznej w Łodzi oraz ich przełożenie na wykonawstwo. To właśnie świadomość relacji słowno-muzycznych pozwala artyście śpiewakowi na stworzenie odpowiedniej interpretacji. Dr Anna Werecka-Gryć w swoim artykule „Typy arii w twórczości G.F. Haendla”, przenosi nas do fascynującego świata opery barokowej, w którym Haendel odgrywa wiodącą rolę. Autorka w sposób niezwykle dociekliwy poddaje analizie arie Haendlowskie skupiając się na każdym najmniejszym szczególe, a także przedstawia sposoby ich interpretacji. W artykule „O technice bel canto w śpiewie operowym” Kariny Skrzeszewskiej odnajdziemy cenne przemyślenia, doświadczenia i refleksje artystki – śpiewaczki, na temat śpiewu, wokalistyki i techniki belcantowej w śpiewie operowym. Autorka w przejrzysty i komunikatywny sposób omawia belcanto na przykładzie wykonywanych ról w operach G. Donizettiego i V. Belliniego, przekazuje czytelnikom historię własnej, żmudnej drogi wokalnej, edukacji, przedstawiając sylwetkę swojego pedagoga – Mistrza, Dariusza Grabowskiego. Kolejne dwa artykuły są autorstwa Aleksandry Borkiewicz-Cłapińskiej. Pierwszy, zatytułowany „Metody pracy nad stresem w zawodzie artysty śpiewaka”, to cenne i potrzebne dla śpiewaków rozważania naukowe, zwłaszcza w dzisiejszych nerwowych czasach, na temat sposobów radzenia sobie ze stresem i jego odmianami. Odnajdziemy tu również fundamentalne wiadomości na temat aparatu głosowego, jego budowy i funkcji. Artykuł pt. „Problemy wykonawcze w partii Rozyny w operze Cyrulik sewilski Gioacchino Rossiniego”, jest analizą partii pod kątem materiału dźwiękowego, a także w aspekcie wokalnym i aktorskim. Ostatni artykuł zatytułowany „Dialog muzyki i słowa w Pieśniach Niemieckich op. 103 na sopran, klarnet i fortepian Louisa Spohra”, autorstwa Joanny Nawrot, przedstawia ciekawy przykład kameralistyki wokalnej, w której dochodzi do głosu dialog poezji i muzyki, ale również poszczególnych instrumentów: głosu sopranowego i jego eskalacji poetycko-dźwiękowej, klarnetu z solową płaszczyzną wirtuozowską i fortepianu, jako subtelnego tła harmoniczno-melodycznego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Edukacja muzyczna 278 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Duet fortepianowy stanowi oryginalny rodzaj praktyki wykonawczej, w którym pianistyka i kameralistyka płynnie wiążą się ze sobą. Sam termin duet fortepianowy ma znaczenie dualistyczne – może odnosić się zarówno do gatunku muzyki, napisanego dla dwóch pianistów do gry na jednym lub dwóch fortepianach, jak i do dwóch pianistów. Ta formacja kameralna pozwala pianistom wspólnie kształtować walory brzmieniowe i fakturę dzieła muzycznego oraz wydobywać emocje, których nie osiągniemy w grze solowej. Wykonawcy w duecie fortepianowym (na dwa fortepiany, bądź na cztery ręce) współpracują ze sobą na zasadzie mu- zycznego dialogu i nie jest ważnym, który z nich pełni rolę nadrzędną. Obaj pianiści na równym poziomie uczestniczą w kształtowaniu dramaturgii dzieła i jego interpretacji. Poziom złożoności problemów wykonawczych w duecie fortepianowym sprawia, że profesjonalny warsztat pianistyczny stanowi dopiero punkt wyjścia dla dalszej pracy nad praktyką wykonawczą gry zespołowej. Obserwacje i badania naukowe dowodzą, iż duet fortepianowy, podobnie jak inny zespół przeznaczony na dwóch wykonawców, wymaga od artystów wykształcenia specjalnych umiejętności, które są utożsamiane z każdą pracą w zespole. Pianista, grając w duecie fortepianowym posiada wykształcone takie cechy jak: precyzyjna gra zespołowa, podzielność uwagi i dobra analiza sytuacji, spostrzegawczość i reakcja na gest partnera, dbałość o szczegóły, doskonała komunikacja werbalna i niewerbalna, cierpliwość, zdolność aktywnego słuchania siebie i partnera, wrażliwość na barwę, podzielność uwagi, kreatywność, umiejętność wspólnego podejmowania decyzji i kształtowania narracji muzycznej w celu uzyskania zamierzonego rezultatu artystycznego. Ta forma muzykowania kameralnego bezsprzecznie rozwija świadomość pianistyczną – wymaga nie tylko pracy nad własnym aparatem wykonawczym, a także systematycznych obserwacji „muzycznego” partnera i jego podejścia do instrumentu, a następnie wspólnego treningu. Gra w duecie fortepianowym nie tylko rozwija muzycznie, ale także przekłada się na motywację, współodpowiedzialność i wspólnotę doświadczeń, spostrzeżeń, które z kolei składają się na budowanie wzajemnego zaufania, wsparcia i pozytywnych relacji międzyludzkich. Owe nabyte umiejętności nie zanikają – pozostają u wykonawcy do końca życia – przynoszą wymierne efekty w codziennych sytuacjach i w praktyce zawodowej. W Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku cyklicznie co 3 lata odbywa się Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych, którego dyrektorem artystycznym jest dr hab. Bogna Czerwińska-Szymula. W roku 2023 po raz pierwszy Festiwal został zintegrowany z międzynarodową konferencją naukową (International Conference and 4th International Piano Duo Festival), podczas której wykłady wygłosili wybitni specjaliści ze świata. Przedkładana w ręce czytelników monografia naukowa jest pokłosiem tejże międzynarodowej debaty naukowej. To próba refleksji naukowej na temat funkcjonowania formacji kameralnej, dotąd nie indagowanej w pracach środowisk artystycznych, która ma na celu podniesienie poziomu edukacji muzycznej w tym względzie, rozwój i promocję artystów muzyków zajmujących się literaturą duetu fortepianowego oraz poznanie i analizę dzieł muzycznych przeznaczonych na ten zespół. Wydanie książki było możliwe dzięki wsparciu z budżetu państwa. Wydarzenie odbyło się w ramach projektu Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu „Społeczna Odpowiedzialność Nauki / Doskonała Nauka” (Doskonała nauka – Wsparcie konferencji naukowych) oraz dzięki inicjatywie członków Katedry Kameralistyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, która była głównym organizatorem wydarzenia. Zbiorowa monografia zatytułowana „Duet fortepianowy. Analiza | Metodyka | Praktyka” zawiera siedem odrębnych rozdziałów, które dotykają szeroko pojętej tematyki dotyczącej duetu fortepianowego. Książkę otwiera rozdział autorstwa Katarzyny Makal-Żmudy, w którym to Autorka przybliża sylwetki kompozytorów wywodzących się z artystycznego środowiska białostockiego, którzy napisali utwory przeznaczone na duet fortepianowy. W kolejnym rozdziale Anna Boczar prezentuje postać polskiego kompozytora – Romana Maciejewskiego, jako nie- tuzinkowego człowieka, artysty i zarazem filozofa oraz omawia jego kompozycje na duet fortepianowy. Kira Németh w swoich rozważaniach przedstawia własną refleksję nad transkrypcją na dwa fortepiany „Urlicht” z II Symfonii G. Mahlera w ujęciu Hermanna Behna. W rozdziale Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego znajdziemy interesującą analizę porównawczą Impromptus Fryderyka Chopina i Krzysztofa Meyera. Autor przeanalizował związek tychże dzieł Chopina z Im- promtu multicolore na dwa fortepiany Meyera w zakresie warstwy barwowej – sonorystycznej. Linda Ianchiș w swym dyskursie omawia rozwój repertuaru fortepianowego pisanego na trzy ręce, specjalnie dla pianistów Cyrila Smitha i Phyllisa Sellicka. Rozdział Anny Mikolon wprowadza czytelnika w twórczość muzyczną Zygmunta Noskowskiego (w tym w utwory fortepianowe na cztery ręce), w której obecne są inspiracje folklorem ukraińskim. Rozważania analityczne Mateusza Kawy zamykają niniejszą publikację. Autor dokonał wieloaspektowej analizy Fugi c-moll KV 426 W.A. Mozarta, przedstawiając kontekst historyczny, efekty badań nad utworem przeprowadzonych na podstawie materiałów przechowywanych w Stiftung Mozarteum Salzburg, a także prezentując mozartowskie opracowanie Fugi na kwartet smyczkowy (KV 546) oraz jej znaczenie w interpretacji fortepianowego pierwowzoru. Monografia zbiorowa stanowi kompendium wiedzy dla wszystkich zainteresowanych praktyką wykonawczą oraz twórczością muzyczną przeznaczoną na duet fortepianowy. Zawiera bezcenne informacje, w tym obserwacje koncepcyjne i teoretyczne, jak również praktyczne analizy wybranych dzieł muzycznych (Monika Karwaszewska).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 603 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Edukacja muzyczna 125 [Wypożyczalnia], Dublety 25 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej